F.A.Q.

1. Carrièremogelijkheden

Q: Welke licentie behaal ik na afstuderen? 

A: EASA CPL Licentie (Frozen ATPL) met: 

  • Single-Engine Class Rating;
  • Multi-Engine Class Rating;
  • Instrument Rating (Single & Multi-Engine);
  • Multi-Crew Certificate. 

Deze vergunning biedt je de mogelijkheid om te solliciteren bij elke Europese luchtvaartmaatschappij (+ elke maatschappij die opereert volgens de EASA regels). Dankzij de training in Fase 2, behaal je bovendien een FAA (Amerikaanse) PPL vergunning.

Q: Behalen EPC studenten een Bachelor diploma na het beëindigen van de opleiding?

A: De behaalde licentie wordt gelijkgesteld met een Bachelor diploma, conform de Codex Hoger Onderwijs (decretaal bepaald). 

Q: Welke ondersteuning biedt EPC na de opleiding?

A: Als lid van de International Pilot Center Alliance (IPCA) genieten alle EPC studenten van een uitgebreide post-training begeleiding. Zie "Opleiding ".

Q: Wat is het aanwervingspercentage voor EPC studenten binnen 1 jaar na afstuderen?

A: 87%

Q: Bij welke luchtvaartmaatschappijen zijn EPC studenten aan de slag? 

A: JetairFly, FlyBe, TNT Airways, ASL, Aerodata,...  

Q: Wat zijn de mogelijkheden om na de opleiding bij EPC aan de slag te gaan als instructeur?

A: De beste studenten komen in aanmerking voor een interne opleiding tot instructeur bij EPC.

2. Over het programma

Q: Wat zijn de startdata voor het Airline Career Program? 

A: Het Airline Career Program heeft jaarlijks 3 startmomenten in september, februari en juni (Zie kalender).

Q: Hoe kan ik inschrijven voor het Airline Career Program?

A: Stel je kandidaat via het online formulier. Na evaluatie zal EuroPilot Center jou contacteren voor een intake gesprek, screening en aanvraag medical.

Q: Hoe ziet het trainingsschema eruit? 

A: Het lessenrooster voor de klassikale theorielessen is vast bepaald en aanwezigheid op elke les is verplicht. De praktijk training wordt ingepland via een maandelijks rooster, met sessies op simulator en vliegtuig van maandag tot en met vrijdag.

Q: Worden theorie en praktijk training gecombineerd? 

A: Ja, de studenten worden voor theorie en praktijk ingepland vanaf dag één. Deze integratie leidt tot de beste resultaten. 

Q: Wat is het slagingspercentage voor EPC studenten?

A: 97%

Q: Wanneer vinden de officiële theorie-examens plaats?

A: De officiële theorie-examens worden aangevraagd na het slagen voor het respectievelijke interne proefexamen. De datum wordt bepaald door het Belgisch Directoraat-generaal Luchtvaart. 

Q: Waarom bouwen de studenten vliegervaring op in California, USA?

A: Vliegen in Californië biedt belangrijke voordelen zoals ideale weersomstandigheden voor vliegtraining, ervaring met bergvliegen, uitdagende bestemmingen (zoals LA, Las Vegas, Catalina Island, Big Bear, Grand Canyon, etc.), complex luchtruim, verbeteren ATC communicatie skills (Engels), afwezigheid landingstaksen.

Q: Op welke toestellen zal ik tijdens mijn training vliegen? 

A: Je vliegt met een complete Glass Cockpit vloot, Cessna 172S, Diamond DA42, Cessna 172 full-motion simulator, crosswind trainer, Boeing 737NG Simulator. 

Q: Dien ik over een Ipad te beschikken tijdens de training?

A: Ja, het cursusmateriaal wordt ter beschikking gesteld via een iPad Applicatie. Bovendien is het gebruik van elektronische kaarten en vluchtvoorbereidingsapplicaties vereist tijdens de training.

Q: Hoe ziet het EPC uniform eruit?

A: Wit pilotenhemd met EPC epauletten, zwarte das, zwarte kostuumbroek/schoenen. 

3.Kosten en financiering

Q: Wat zijn de totale opleidingskosten van het Airline Career Program?

A: Voor een actueel kostenoverzicht download de online brochure.

Q: Kan ik een financiering krijgen voor de opleiding?

A: ING bank, partner van  piloten, biedt een kredietmogelijkheid voor studenten die in aanmerking komen (individuele beoordeling).

Q: Hoe verloopt de betaling van de opleiding?

A: Bij inschrijving is een toelatingsvergoeding van 5.000 EUR verschuldigd. 

De betaling van Fasen 1 en 3 verloopt per schijven van 5.000 EUR via rekening-courant. De effectieve opleidingskosten worden progressiegewijs gecrediteerd en er dient steeds een positief saldo te zijn. 

De fasen 2 en 4 zijn verschuldigd voor vertrek. 

4. Screening

Q: Hoe kan ik inschrijven voor de Airline Pilot screening?

A: Stel je kandidaat via het online formulier. Na evaluatie zal EuroPilot Center jou contacteren voor een intake gesprek, screening en aanvraag medical.

Q: Wat houdt de Airline Pilot screening in?

A: Volgende 3 fasen komen aan bod:

  • Fase 1: Test wiskunde, fysica en Engels;
  • ‍Fase 2: Psychologisch interview; 
  • Fase 3: Simulator assessment.

Q: Hoe kan ik me voorbereiden op de Airline Pilot screening?

A: EPC organiseert periodiek gratis wiskunde/fysica cursussen ter voorbereiding van de screening. 

Schrijf in via het online formulier.

5. Medical

Q: Hoe kan ik een medische toelating bekomen? 

A: Stel je kandidaat via het online formulier. Na evaluatie zal EuroPilot Center jou contacteren voor een intake gesprek, screening en aanvraag medical.

Q: Wat gebeurt er indien ik mijn medische geschiktheid verlies tijdens mijn opleiding? 

A: Een speciale verzekering kan worden afgesloten om dit risico te dekken. 

Q: Wat is de kostprijs van een Medical klasse 1?

A: Het initieel medisch onderzoek voor een klasse 1 bedraagt 370 EUR en wordt uitgevoerd door het Expertisecentrum voor luchtvaartgeneeskunde te Brussel.